Terveelliseen rakentamiseen kuuluvat uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeiden laadunvarmistus sekä rakennushankkeiden laadullinen varmistus sisäilman näkökulmasta.
Rakennushankkeiden laadunvarmistustoimenpiteiden tavoitteena on:
- ennakoida ja välttää rakennusaikaisia virheitä sekä kiinteistöjen käyttöön ja sisäilman laatuun liittyviä riskejä (ennaltaehkäistä sisäilmaongelmia).
- tuottaa kustannussäästöjä rakentamisen, käytön ja ylläpidon kustannuksiin
- tarjota kokonaisnäkemystä rakentamisen, kiinteistön ylläpidon ja käytön ratkaisujen vaikutuksista sisäympäristöön ja sisäilman laatuun.
- lisätä sisäympäristöongelmien käsittelyn suunnitelmallisuutta koko rakennuksen elinkaaren aikana (suunnittelu, rakentaminen, käyttö ja ylläpito).
Rakennushankkeiden laadunvarmistukseen kuuluvat mm. seuraavat asiakokonaisuudet:
- 1. Projektin suunnitteluvaihe (hankesuunnittelu, toteutussuunnittelu)
- Tutkimustiedon siirtäminen suunnittelu- ja rakentamisvaiheeseen (mm. rakenne- ja LVIAS-suunnittelijoille, urakoitsijoille)
- Rakenneratkaisujen toimivuuden arviointi ja sisäilman laatua heikentävien rakenteiden tunnistus
- Työmaan kosteuden- ja puhtaudenhallinnan suunnittelun, ohjeistuksen ja asiakirjojen tarkistus yhdessä hankeorganisaation kanssa tai tarvittaessa työmaan kosteuden- ja pölynhallinnan vaatimusten määrittely asiakirjoihin
- Luonnos- ja toteutussuunnitelmien arviointi sisäympäristön terveellisyyden näkökulmasta
- Seuranta- ja laadunvarmistussuunnitelmien tavoitetasojen määrittely
- Rakentamisvaihe
- Tiedonsiirto työn toteuttajalle ja työmaan johdolle yhdessä rakennuttajaorganisaation kanssa
- Työmaakokouksiin ja -olosuhdevalvontaan osallistuminen (sisäilman laadun näkökulma)
- Kosteuden- ja pölynhallinnan sekä P1-luokan toteutuksen laadunvarmistus
- Rakenteiden tiiveydenhallinta (mallihuoneiden merkkiainetutkimukset, rakenteiden tiiveystarkastelut ja lämpökuvaukset)
- Työvaihekohtainen arviointi ja suojaustason katselmointi työmaakierrosten yhteydessä?
- Tilojen käyttöturvallisuuden huomioiminen sisäilman laadun näkökulmasta.
- Vastaanotto- ja käyttöönottovaihe
- Laadullisen lopputuloksen varmistus, tuloksista tiedottaminen sekä käytön ja ylläpidon tukeminen
- Seurannalla todennetaan, että asetetut tavoitteet on saavutettu